Direktlänk till inlägg 24 juni 2007

Visan Om Linde-Lou

Av Shira - 24 juni 2007 14:26

OBS!!! OBS!!! Denna har inte jag skrivit! Författaren till denna visa heter Margit Sandemo, känd författare i norden.


För er som undrar så är mitt lunar nick, Lijalo, inspirerad av en pojke som hette Linde-Lou, förkortas Lindelo, denna pojke förekommer i den världen dit jag ofta flyr när jag känner tristessen. För er som vill veta mer om denne pojke kommer här en berättelse om honom.


"En visa jag sjunger för eder
så låtomoss gråta en tår,
för gossen som tjänte hos Peder
i ungdomens sorgtunga år."


"Blott arbete slit och utskällning
var den arme Lindelos dag.
Från gryning till senaste kvällning
han mötte blott bannor och slag."


"Ung Lindelo hade en broder,
en syster han ha'd likaså.
De hade ej fader, ej moder
så Lindelo värjde* de små."


"I Storskogatorpet de bodde
och brödet de åt var av bark.
Var morgon till Peder han rodde
för Lindelo var ju så stark."


"Nu ska jag förtälja* för eder
hur det sedan för dem månde gå.
Den grymme och lömske herr Peder
han krossade allt för de små."


"Så fager var Lindelos syster,
så liten och nätt som ett rö.
men framtiden blev henne dyster
hon tidigt blev dömd till att dö."


"Så giv mig din syster till frilla*
sa'd Peder till honom en dag.
Nej du får inte göra så illa,
hon är bara femton så ej henne tag."


"Du giver mig också din broder
att arbeta upp på min gård.
Nej jag haver lovat vår moder
att hålla de små i min vård."


"Och lillebror är bara åtta
för klen för att arbeta än.
Han hjälper mig bara med måtta
och han är min närmaste vän."


"Till Lindelo Peder nu sade:
Du tror att du är deras bror,
men din moder en annan nog hade
så blott halvbror du är kan du tro!"


"Då sorgen grep Lindelos hjärta
han kramade hastigt de två.
Och sade men dolde sin smärta:
Ack, gråt icke mer kära små."


"Den onde herr Peder har smädat*
vår älskade moders namn.
Jag aldrig förut haver hädat*
men nog ska jag hämnas den skam!"


"Den onde herr Peder har lovat
att från oss taga allt vad vi har
om han icke får er som han hotat
men jag har nu gett honom svar."


"Nej aldrig jag låter er fara
det lovte jag mor på mitt ord.
Ni alltid hos mig måste vara
vi ensamma syskon på jord."


"Ni delar mitt bröd och min boning
som vi alltid har präglat vi tre.
Om Peder oss visar förkrossning
vi klarar oss nog ska ni se."


"Till torpet kom Peder så dyster
medans Lindelo var på hans gård.
Han skändade* Lindelos syster.
Hur kunde han vara så hård?"


"Då lillebror sökte försvara
sin syster mot så grymmen man
dem båda han dödade bara
och sedan så hastigt försvann."


"Då Lindelo detta fick skåda
en hårlock blev vit så som snö.
Nu Peder har dödat dem båda,
ack, bara jag själv finge dö."


"Han i skogen begravde de arma
små blommor han satte därpå.
Må himlen sig sedan förbarma
över själarna till dessa två."


"Men första skall jag hämnas de arma,
de stackars oskyldiga små.
Må himlen sig sedan förbarma
över själarna till dessa två."


"Han begravde dem djupt uti skogen,
små blommor han satte därpå.
Så tänkte han ge sig till gården
att hämnas de syskonen små."


"Men vid stranden där väntade Peder
med stocken och redo till slag
och Lindlo blev slagen neder
han bannesår* fick denna dag."


"Men till gravarna hade han hunnit
uppå dem han segnade ned
och långt innan solen upprunnit
de döda var nu blivna tre."


"Till himlen foro de alla
men blommor på graven mån'd gro.
Nu haver I* lyssnar I* alla
till visan om ung Lindelo."




Jag hoppas att ni blev lika fängslade som jag av den här berättelsen, men den har nog en hel annan innebörd om man läsaer boken som den kommer ifrån.



Kluriga ord?

*Värjde = tog hand om, beskyddade
*Frilla = hustru, kvinna
*Smädat = smutskastat
*Hädat = brutit mot budorden

*Skändade = tog hennes oskuld (med våldtäckt denna gång)
*Bannesår = dödligt slag, dödsdom

*I = ni eller du

*Förtälja = Berätta

 
 
Ingen bild

Villemo

6 januari 2010 22:06

gråt floder när jag läste om hans historia i boken..
han finns i mina tankar, som resterande av dom alla Isfolksättlingarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shira - 12 maj 2010 13:01

Shiras Rosa Bubbla kommer på utställning i maj; Spring meet vid Ope 22 maj, kl 9 - 15. Bubbaln tar nog en sväng på crusingen på kvällen också. Motormässan vid Frösön 29 - 30 maj, kl 10 - 17. Detta tack vare än en gång väldigt hjälpsamma människor &...

Av Shira - 10 november 2009 20:17

Shira Minnes/hyllnings-utställning. Jag vill bara informera att tack vare sponsorer och generösa privatpersoner så kommer utställningen att bli av. Det sker i Trångsvikens bygdegård mellan klockan 12-18. Söndagen den 15 november. Alla är vä...

Av Shira - 1 september 2009 18:45

Hej alla. Detta är Shiras mamma. Jag vill först tacka alla som besöker denna sida för ert stöd. Det är alltid uppmuntrande att se att det är många som bryr sig om efter denna tragiska olycka. Jag har själv inte skrivit något än för det tar mycket...

Av Shira - 16 augusti 2009 10:16

Nio månader... Shiras födelsedag närmar sig...

Av Shira - 19 juli 2009 08:39

Åtta månader har gått och Ingenting blir lättare... Shiras sten har kommit. Det är tillåtet att använda vaserna i marmor i stället för d fula kyrkovaserna för de som har med sig blommor, flytta bara rosen till den andra vasen. Shiras mamma ...

Ovido - Quiz & Flashcards